Het is een wijdverspreid fenomeen: je doet je stinkende best om een digitale nieuwsbrief te maken voor de medewerkers, maar uit de praktijk blijkt dat velen hem niet lezen. Hoe komt dat eigenlijk?
Beslis in elk geval niet te snel om je nieuwsbrief dan maar op te doeken. Want wat is het volgende? Ze raadplegen het intranet niet, dus laat ons daar ook maar mee ophouden? Of ze lezen het personeelsblad niet, we stoppen ermee? Op de duur blijft er niets meer over.
Neen, dat is niet de goede reactie. Beter is om na te gaan waarom medewerkers de digitale nieuwsbrief niet lezen. Daar kunnen vele redenen voor zijn. Hier alvast drie vaak voorkomende.
Een eerste reden is dat medewerkers dikwijls niet weten dat ze geacht worden de nieuwsbrief te lezen. Je kan er misschien wel van uitgaan dat ze dat weten, maar is dat ook zo afgesproken? Het personeelsblad bijvoorbeeld, hoeven ze toch helemaal niet van voren naar achteren te lezen? Waarom de digitale nieuwsbrief dan wel? Maak je verwachtingen duidelijk. Maak afspraken. En eens die afspraken gemaakt zijn, moet je erop toezien dat ze nageleefd worden. De nieuwsbrief niet gelezen? Dat kan zomaar niet.
Een tweede reden om een nieuwsbrief in onze mailbox te deleten, is als hij nergens naar lijkt. Mensen zijn verwend op dat vlak. Elke dag ontvangen ze vlot geschreven en mooi vormgegeven nieuwsbrieven. Ze zijn het gewoon om verleid te worden. Jij moet ze dus ook verleiden. Met sterke teksten, sprekende foto’s, een uitnodigende lay-out.
De derde oorzaak is de belangrijkste: het gebrek aan relevantie. Als medewerkers het gevoel hebben dat de nieuwsbrief niet voor hen bedoeld is, dan haken ze vroeg of laat af. Zelfs als de afspraak is dat ze de nieuwsbrief moeten lezen. Die afspraak ontslaat je immers niet van de plicht om relevant te zijn. Vraag je alle medewerkers om de digitale nieuwsbrief te lezen, maar bevat hij alleen informatie die interessant is voor de collega’s van de zorg? Dan mag het je niet verbazen als de medewerkers van de dienst schoonmaak en de technische dienst je nieuwsbrief na een tijdje ongelezen laten.
Over nieuwsbrieven valt nog zoveel meer te zeggen. Benieuwd? Schrijf je dan zeker in voor de webinar ‘Waarom je medewerkers de nieuwsbrief niet lezen (en wat je eraan doet).’