Het goede nieuws is: schrijven kan je leren.
Helder, wervend en doelgericht schrijven is een kwestie van techniek. Iedereen kan het.
Alles begint met een goede voorbereiding.
Wat wil je bereiken? Wie is je doelgroep?
Vóór je begint te schrijven, moet je allereerst je doelstelling helder krijgen. Waarom schrijf je de tekst? Wat wil je ermee bereiken? Wat moet de lezer weten, denken, voelen of doen als hij jouw tekst gelezen heeft?
De tweede vraag waarover je moet nadenken: wie is je lezer? Welke voorkennis heeft hij? Hoe staat hij tegenover het thema dat je aansnijdt? Zal hij blij zijn met je brief of artikel? Boos? Geprikkeld? Zal je tekst vragen oproepen? Weerstand? Verwachtingen?
Belangrijk: overschat je doelgroep niet. Welk thema je tekst ook behandelt, geef op zijn minst antwoord op de W-vragen: wie, wat, waar, wanneer en waarom.
Schrijven is een dialoog
Is jouw doelstelling helder en heb je je in je lezer ingeleefd? Dan kan het schrijven beginnen. Let wel: schrijven is geen monoloog, maar een dialoog. Een dialoog? Jawel. Je hebt je goed ingeleefd in de lezer. Je weet dus welke vragen of bezorgdheden jouw tekst bij hem oproept. Beantwoord die vragen. En als een antwoord een nieuwe vraag oproept, beantwoord dan ook die vraag. Zo voer je eigenlijk een dialoog, zonder dat de lezer aanwezig is.
Nog een tip: gebruik spreektaal. Schrijf niets dat je niet over je lippen zou krijgen. Gebruik geen formele, oubollige woorden die je in een gesprek nooit zou gebruiken.
Schrijf aantrekkelijk en wervend
Met deze tips kom je al een eind ver. Wil je meer weten? Neem deel aan de webinar ‘Zo schrijf je heldere, wervende en doelgerichte teksten.’
In de webinar geef ik je nog veel meer tips met praktische voorbeelden die je direct kan toepassen. Tips die jou helpen om je teksten
✅ persoonlijk
✅ wervend
✅ scanbaar
✅ gestructureerd
✅ bondig
✅ en aantrekkelijk te maken.
Heb je specifieke vragen? Dan kan je die als deelnemer aan de webinar vooraf insturen.
➡️ Schrijf je dus vandaag nog in. Zodat ook jij straks heldere, doelgerichte en wervende teksten voor je organisatie schrijft.