Scoort de communicatie in jouw organisatie ook maar matig in de tevredenheidsenquête bij medewerkers?

Dat blijkt bij veel organisaties het geval te zijn. Hoe komt dat?

Ligt het aan het personeelsblad? Moet je het intranet anders inrichten? Of lusten de medewerkers de digitale nieuwsbrief niet?

Best mogelijk, natuurlijk. Alles kan beter. Sowieso loont het de moeite om je blad, je site en je nieuwsbrief geregeld kritisch te evalueren en bij te sturen.

Toch is de kans reëel dat de knoop elders ligt.

Bron van ongenoegen

Ten eerste speelt bij tevredenheidsonderzoeken vaak een contaminatie-effect. Kort gezegd: als medewerkers gefrustreerd zijn over een lopende verandering, over het tekort aan personeel op de werkvloer of over een op til staande reorganisatie, dan krijgt het item ‘communicatie’ in jouw enquête gegarandeerd een onvoldoende. Algemene ontevredenheid vertaalt zich in ongenoegen over de communicatie. Terecht of onterecht.

Een tweede bron van onvrede over de communicatie schuilt in de relatie van medewerkers met hun leidinggevende. Zit die relatie snor, dan voelen medewerkers zich doorgaans goed in hun vel op het werk. Is die relatie om een of andere reden verstoord, dan lopen medewerkers ongelukkig. En dan krijgt het item ‘communicatie’ een slechte score op de tevredenheidsenquête.

Wie ontfermt zich over de lijn?

Het belang van de relatie van medewerkers met hun leidinggevende is een sterk onderschatte factor. Met alle gevolgen van dien. Want een verstoorde relatie met de leidinggevende leidt tot conflicten, frustratie en medewerkers die uiteindelijk de organisatie verlaten.

Wat doe je daaraan als communicatieverantwoordelijke? Je voelt je verantwoordelijk voor de communicatie (en voor de slechte score in de medewerkersenquête). Maar als puntje bij paaltje komt, heb je weinig impact op de lijncommunicatie. Je maakt het personeelsblad, je beheert het intranet, je schrijft de nieuwsbrief, je ondersteunt diverse projecten met communicatie… Maar de lijncommunicatie? Tja, wie ontfermt zich daarover eigenlijk?

Nochtans is elke leidinggevende een knooppunt in de interne communicatie. De leidinggevende is de eerste aanspreekpersoon voor een medewerker. Medewerkers verwachten belangrijke informatie van hun leidinggevende te krijgen. Bovendien weten we allemaal dat mondelinge communicatie sowieso de sterkste communicatie blijft. En die mondelinge communicatie, die vindt vooral via de lijn plaats, in teamvergaderingen en informele gesprekken.

Wat doe je eraan?

Waarom dan laten veel organisaties de leidinggevenden aan hun lot over als het op communicatie aankomt? Hoe komt het dat die lijncommunicatie zo moeizaam verloopt? En wat kan je eraan doen?

Het zijn belangrijke vragen. Want een slechte relatie tussen leidinggevende en medewerker blijft zelden zonder gevolgen. En dan is een matige score voor ‘communicatie’ nog het minste kwaad.

Meer weten? Schrijf je dan nu in voor de webinars:

Waarom de lijncommunicatie spaak loopt. En wat je eraan doet (vrijdag 3 maart 2023)

5 dingen die je absoluut moet weten over interne communicatie (vrijdag 31 maart 2023)

Gratis tips voor betere communicatie in zorg en welzijn? Schrijf je in op onze nieuwsbrief