06/01/22 – Communiceren we te veel of te weinig met de medewerkers? Het is een van de meest gestelde vragen tijdens workshops en opleidingen.

Het antwoord is niet eenduidig. Wat de ene medewerker te weinig communicatie vindt, is voor de andere al te veel. Het is subjectief.

Kan je dan nooit voor iedereen goed doen? Dat wordt moeilijk. Maar je kan wel onderscheid maken tussen wat medewerkers moeten lezen en wat ze mogen lezen. De wekelijkse digitale nieuwsbrief is bijvoorbeeld een medium waarvan we doorgaans verwachten dat medewerkers het aandachtig lezen. Terwijl het personeelsblad eerder een medium is dat medewerkers mogen lezen, zonder dat we verwachten dat ze elk artikel van voren naar achteren uitpluizen.

Wees wel duidelijk over de verwachtingen. Wil je dat alle medewerkers de nieuwsbrief lezen? Dan moet je dat zo afspreken. En dan is het jouw opdracht om ervoor te zorgen dat de nieuwsbrief voor alle medewerkers relevant blijft. Slaag je daar niet in, dan haken medewerkers na verloop van tijd toch af. Dat kan je ze dan moeilijk kwalijk nemen.

Denk overigens niet te snel dat je te veel communiceert of dat medewerkers specifieke informatie – bijvoorbeeld beleidsinformatie – niet hoeven te weten. De meest betrokken medewerkers – zij die elke dag met passie komen werken en niet op een kwartier kijken – hebben immers de grootste behoefte aan communicatie en informatie. Hoe meer iemand zich vereenzelvigt met de organisatie, hoe meer hij of zij op de hoogte wil blijven van al het reilen en zeilen. Communiceer je niet over je beleid omdat je ‘medewerkers daar niet lastig mee wil vallen’, weet dan dat je hiermee vooral je meest geëngageerde en betrokken medewerkers op hun honger laat en misschien zelfs frustreert.

Heb je vragen over de interne communicatie in je organisatie? Dan raad ik jou de online workshop ‘Samen werken aan goede interne communicatie’ aan.