Tip #2

Schrijf voor één lezer. Leef je in.

Schrijven gaat gemakkelijker als je naast je doelstelling ook je doelgroep helder hebt. Voor wie schrijf je?

Neem bij voorkeur één persoon voor ogen. Iemand van je doelgroep die je kent. Bijvoorbeeld Sofie. En denk dan na. Welke vragen heeft Sofie? Wat denkt zij over het thema waarover je wil schrijven? Wat zijn haar onzekerheden, angsten, verwachtingen? Hoe zal ze reageren op jouw boodschap?

Beantwoord in je tekst zoveel mogelijk vragen van je lezer nog voor hij of zij ze stelt. Zo creëer je niet alleen verbinding, je neemt ook mentale drempels weg die een goed begrip van jouw tekst anders in de weg zouden staan.

Terugkerende kernvragen zijn: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Dat zijn de vijf W-vragen. Als je die beantwoordt, heb je de essentie van je boodschap te pakken.

(Wil je graag aan de slag met je eigen teksten? Neem deel aan de workshop ‘Zo schrijf je aantrekkelijke en doeltreffende teksten‘ op 22 maart 2022.)