Zowat elk woonzorgcentrum heeft een bewonersblad. Het wordt doorgaans gretig gelezen. Door de bewoners, maar ook door familieleden, medewerkers en vrijwilligers.

De meeste bewonersbladen worden met zeer beperkte middelen gemaakt. En – met alle respect – zo zien ze er vaak ook uit. Toch worden ze goed gelezen. Dat wijst op een grote behoefte.

Aangezien de meeste woonzorgcentra (nog) geen communicatieverantwoordelijke in dienst hebben, wordt het bewonersblad meestal toevertrouwd aan een onthaalmedewerker, een animator, een ergotherapeut, een HR-medewerker, iemand van de sociale dienst en/of de kwaliteitscoördinator. Die nemen het bewonersblad ‘erbij’, naast al hun andere opdrachten.

Ik heb oprecht veel respect voor deze bladenmakers en hoe ze er quasi zonder middelen en tijd toch in slagen hun lezers plezier te doen.

Tegelijk heb ik een dubbel gevoel bij veel bewonersbladen. Vaak denk ik: als je dan toch al die moeite doet om een magazine te maken, waarom haal je er dan niet het maximum uit?

Want jawel, de meeste woonzorgcentra laten kansen liggen met hun blad. Ze beperken zich tot het opsommen van nieuwe bewoners, foto’s van voorbije activiteiten, verjaardagen, sterfgevallen, een puzzel en wat grappen. Terwijl je er nog zoveel mooie dingen mee kan doen!

Je bewonersblad is bijvoorbeeld zeer geschikt om familieleden warm te maken voor vrijwilligerswerk. (En neen, dat doe je niet met een simpele oproep ‘Vrijwilligers gezocht’.) Je bewonersblad kan er ook mee voor zorgen dat bewoners en familieleden begrip hebben als het eens wat minder vlot gaat. Denk aan overlast door verbouwingen of minder personeel door corona. Of je kan je bewonersblad gebruiken om de familie nog meer te betrekken.

Er zijn zoveel manieren om méér uit je blad te halen en om er een aantrekkelijk, relevant en boeiend magazine van te maken.

Ontdek je graag de mogelijkheden van je bewonersblad? Neem dan zeker deel aan de webinar Haal meer uit je bewonersblad / magazine / personeelsblad. Schrijf je nu in.