Een nieuw jaar is voor veel organisaties het moment om even terug te blikken op de realisaties van het voorbije jaar. Het traditionele medium hiervoor is het jaarverslag. Maar steeds vaker wordt het jaarverslag in vraag gesteld. Wat is het nut ervan? Wie leest dat eigenlijk?

Ik herinner me mijn tijd als communicatieverantwoordelijke in AZ Sint-Lucas Gent. Ook ik kreeg elk jaar verschillende jaarverslagen van collega-ziekenhuizen op mijn bureau. En als ik eerlijk mag zijn: de meeste daarvan doorbladerde ik vluchtig, waarna ze in de papiermand belandden. (Sorry, collega’s.)

Tot ik op een dag het jaarverslag van het ZOL in handen kreeg. (Of was het van het Jessaziekenhuis?) Ik begon erin te bladeren, ik las een getuigenis, ik bladerde verder, ik werd gegrepen door de verhalen en ik bleef erin lezen…

Toen ik dat jaarverslag helemaal uit had, stapte ik ermee naar het bureau van de algemeen directeur. “Hier zou ik willen werken,” zei ik enthousiast, terwijl ik hem het jaarverslag in zijn handen duwde. Hij keek me verbaasd aan, maar toen hij erin begon te grasduinen, begreep hij snel wat ik bedoelde.

Uit dat jaarverslag van mijn Limburgse collega’s sprak een immense fierheid en een ongelooflijke dynamiek. Wat een voorrecht moest het zijn om in dat ziekenhuis te mogen werken!

Het geheim van een goed jaarverslag

Het geheim van dat jaarverslag? In één woord: storytelling. Pakkende verhalen in woord en beeld. Dat jaarverslag greep me bij de lurven en liet me niet meer los. Ik heb er veel uit geleerd. En ik heb mijn uiterste best gedaan om ook in AZ Sint-Lucas storytelling te introduceren.

Ik stel de vraag opnieuw: heeft een jaarverslag nut?

Stel je eens voor dat ook jouw organisatie er met het jaarverslag in slaagt om potentiële medewerkers enthousiast te maken om bij jou te komen werken! Dan is het zowat de slimste investering die je kan doen in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt.

Is jouw jaarverslag daarentegen niet meer dan een verplicht nummertje, een droge opsomming van feitjes, cijfertjes en projectjes? Tja, dan kan je je tijd en je middelen inderdaad beter elders inzetten.

Weet dus wat je wil bereiken met je jaarverslag. Denk goed na over je doelstellingen en je doelgroepen. En ga dan recht op je doel af. Met storytelling. Want storytelling is en blijft de meest effectieve manier om echt connectie te maken met je doelgroepen.

Digitaal uitpakken?

Is een digitaal jaarverslag vandaag niet meer aangewezen?

Een digitaal jaarverslag is zeker het overwegen waard. Het heeft natuurlijk voordelen: het is goedkoper, je kan het gemakkelijker verspreiden, je kan er video en geluid aan toevoegen, er is interactie mogelijk…

Maar er zitten ook nadelen aan. Hoe goed het ook gemaakt is, een digitaal jaarverslag blijft niet liggen op de salontafel. Het komt vlot je mailbox binnen, maar het wordt even vlot gedeletet of over het hoofd gezien. En met alle toeters en bellen schiet zo’n digitaal jaarverslag soms (niet altijd) ook zijn doel voorbij. Want het uiteindelijke doel is niet om de lezer te imponeren met digitale hoogstandjes. Je doelstelling is (bijvoorbeeld): potentiële medewerkers overtuigen, je reputatie versterken, de relaties met je doelgroepen aanhalen, medewerkers verbinden en trots laten zijn… Laat dus altijd je communicatiedoelstelling primeren bij de keuzes die je maakt. Ook als het over het jaarverslag gaat.

Copywriter nodig? filip@zorgcommunicatie.be

Gratis tips voor betere communicatie in zorg en welzijn? Schrijf je in op onze nieuwsbrief