De voorbije decennia maakten nieuwe communicatiemiddelen met een rotvaart hun intrede. Whatsapp, Facebookgroepen, Messenger, sms, een interactief intranet … Sociale media hebben niet alleen de externe communicatie grondig veranderd, ze hebben ook een impact op de interne communicatie.

Veel organisaties in zorg en welzijn zijn zoekende in die overvloed aan interne (sociale) media. Het is goed dat er ruimte is voor experiment. Sommige media betekenen echt wel een meerwaarde en dat ontdek je dikwijls pas al doende. Tegelijk zijn goede afspraken nodig. Want veel medewerkers dreigen door het bos de bomen niet meer te zien.

Mondeling blijft de hoeksteen

En wat met de mondelinge communicatie? Kunnen nieuwe media die niet grotendeels vervangen? Het zou tijdswinst opleveren. En het lijkt een oplossing om iedereen te bereiken, ook collega’s die deeltijds werken of alleen ’s nachts of bij cliënten thuis.

Laat me duidelijk zijn: mondelinge communicatie is en blijft de hoeksteen van je interne communicatie. Schriftelijke en digitale communicatie zijn ondersteunend en complementair. Maar ze vervangen niet de mondelinge communicatie.

Samen betekenis geven

Mondelinge communicatie gaat over mensen die samen betekenis geven aan veranderingen. Het gaat over luisteren naar elkaar, samen reflecteren en goede oplossingen zoeken. Het gaat over rekening houden met elkaar, over de lichaamstaal, over horen wat er niet gezegd wordt. Het gaat over formele en informele gesprekken, tijdens vergaderingen maar evengoed in de koffiehoek. We weten allemaal: als het erop aankomt, is er niets dat aan mondelinge communicatie kan tippen.

Blijf daarom investeren in goede lijncommunicatie. In management by walking around. In formeel en informeel mondeling overleg, in teamvergaderingen en interactieve informatievergaderingen. Mondelinge communicatie, aanspreekbaar zijn, luisteren, in dialoog gaan … het is dé opdracht van elke manager en elke leidinggevende.

Lijncommunicatie verloopt stroef

Maar mondelinge communicatie loopt niet altijd van een leien dakje. Vooral de lijncommunicatie loopt in veel organisaties eerder stroef. Hoe dat komt en wat je eraan doet, dat hoor je in de webinar Waarom de lijncommunicatie spaakt loopt en wat je eraan doet.

Schrijf je nu in en versterk de communicatie in je organisatie. Zo maak je komaf met onduidelijkheid, ruis en conflicten. En krijg je betrokkenheid, draagvlak en een collegiale sfeer in de plaats.

Gratis tips voor betere communicatie in zorg en welzijn? Schrijf je in op onze nieuwsbrief