Hoe Cialdini je helpt met communicatie bij veranderingen
Communiceren in tijden van verandering is nooit eenvoudig. In AZ Sint-Lucas was ik jaren geleden nauw betrokken bij de fusie van drie Gentse ziekenhuizen. Ik heb er ontzettend veel geleerd.
Ik verzorgde doorheen de jaren mee de communicatie van tientallen grote en kleine trajecten in uiteenlopende organisaties. Later, als auteur, mocht ik enkele ingrijpende transities van in de coulissen meemaken, onder meer bij Wit-Gele Kruis en Familiehulp.
Eén ding is duidelijk: er bestaat niet één allesomvattend verandermodel dat succes garandeert. Elke traject is uniek en daarom blijft het ploeteren en bijsturen. Tegelijk kunnen we leren uit ervaringen en onderzoek om de bekende valkuilen te vermijden.
Een interessant perspectief op verandering komt uit de psychologie. Prof. Robert Cialdini beschrijft zeven principes die organisaties helpen om mensen mee te krijgen: wederkerigheid, schaarste, autoriteit, consistentie, sympathie, sociale bewijskracht en eenheid. Enkele voorbeelden.
👉 1. Wederkerigheid: geef en je zult krijgen
Als we iets waardevols krijgen, voelen we ons vaak verplicht om iets terug te doen. Geef je iemand een geschenk voor haar verjaardag, dan is de kans groot dat je op jouw verjaardag ook een attentie krijgt. Dit principe van wederkerigheid kan je inzetten in een veranderingstraject.
Geef je medewerkers een opleiding, de juiste tools, erkenning en aandacht. Zo creëer je goodwill om mee te gaan in de verandering.
👉 2. Sociale bewijskracht: samen sterker
Mensen baseren hun keuzes vaak op wat anderen doen. Iedereen wil naar het restaurant dat altijd vol zit. Dit principe is krachtig in teams, waar groepsdynamieken een grote rol spelen.
Laat enthousiaste medewerkers hun positieve ervaringen met de nieuwe werkwijze delen op een teamvergadering. Zet interne ambassadeurs in om je verandering te ondersteunen.
👉 3. Sympathie: creëer verbinding
We werken allemaal liever samen met mensen die we leuk vinden of met wie we een connectie voelen. Het omgekeerde geldt evenzeer: we werken niet graag samen met mensen die we niet leuk vinden of met wie we geen klik hebben. In tijden van verandering is dat nog sterker het geval.
Hoe krijg je sympathie en connectie? Door openheid, vertrouwen en authenticiteit. Leidinggevenden die hierom geapprecieerd worden door hun teamleden, krijgen hun team veel gemakkelijker mee in veranderingen.
Check het webinar Veranderingen? Zo ben je weerstand te snel af