Een heldere visie en sterke waarden geven richting aan een organisatie. Ze vormen een sterk fundament voor je interne communicatie en je externe profilering. Een waardegedreven organisatie:

✅ slaagt er beter in om medewerkers te vinden en te behouden;

✅ creëert verbinding met al haar doelgroepen;

✅ krijgt een heldere profilering die onderscheidend is.

Maar veel organisaties slagen er niet in hun waarden echt tot leven te brengen.

Hoe pak je dat aan?

Het helpt natuurlijk als je medewerkers (of een vertegenwoordiging) actief betrokken worden bij het vinden van de waarden. Daar begint het mee.

Ook een sleutelhanger, een usb-stick of een pralinedoosje met de waarden van je organisatie kunnen de aandacht er (heel even) op vestigen.

Maar je waarden oprecht en authentiek laten leven in je organisatie, lukt alleen als elke medewerker de waarden vertaalt naar concreet gedrag.

Bijvoorbeeld: hoe maak jij de waarde ‘respect’ waar als zorgkundige, als ergotherapeut, als leidinggevende, als boekhouder of als onthaalmedewerker? Welk gedrag past bij die waarde ‘respect’? Hoe toon je respect voor cliënten, hun familie, je collega’s, binnen je team?

Verhalen delen

Elk moet die vertaling naar de eigen functie maken. Te beginnen met directieleden en leidinggevenden. Hun voorbeeldgedrag is namelijk van doorslaggevend belang. Als de top en het middenmanagement zich in hun gedrag niet aan de waarden houden, zullen ook de medewerkers niet geneigd zijn dat te doen.

Cruciaal is daarnaast het delen van verhalen. Verhalen die tonen hoe de organisatie haar waarden in de praktijk brengt. Verhalen raken mensen rationeel én emotioneel. Ze laten identificatie toe, ze werken verbindend en ze nodigen uit tot navolging.

Verhalen geven je waarden vlees en bloed en een hartenklop. Ze blazen je abstracte waarden leven in. Zonder verhalen blijven je waarden een lege doos. En daar verandert geen sleutelhanger, usb-stick of pralinedoosje iets aan.

Hulp nodig bij de storytelling in je organisatie?

Contacteer me. En samen maken we er werk van, zodat je medewerkers zich verbonden voelen en zich achter de organisatie scharen.

Of schrijf je in voor de webinar 13 eenvoudige tips voor je storytelling.

Gratis tips voor betere communicatie in zorg en welzijn? Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Storytelling verbindt mensen