Zonder draagvlak sta je nergens. Met draagvlak maak je je stoutste dromen waar.
Draagvlak krijg je niet op een schoteltje. Je moet eraan werken, er de ruimte voor creëren én er de tijd voor nemen.
In wezen is het eenvoudig. Wil je draagvlak? Betrek dan je medewerkers! Bij voorkeur in een zo vroeg mogelijk stadium. Hoe meer draagvlak je nodig hebt, hoe noodzakelijker het is om je medewerkers te betrekken.
Inspraak of participatie van medewerkers kan verschillende vormen aannemen: van louter feedback geven tot en met cocreatie en alles daartussenin.
De lichtste vorm van inspraak is als je zelf de oplossing voor een probleem uitdenkt en die oplossing presenteert aan je medewerkers, zodat ze feedback kunnen geven. Als je effectief rekening houdt met die feedback, krijg je betrokkenheid en draagvlak.
Een sterkere vorm van participatie is cocreatie. In dat geval denk je de oplossing voor het probleem niet zelf uit. Je roept je medewerkers samen, je legt het probleem voor en je vraagt: ‘Hoe gaan we dat oplossen?’ Je geeft medewerkers de ruimte (en de verantwoordelijkheid) om zelf mogelijke oplossingen bedenken. Het spreekt voor zich dat het draagvlak bij cocreatie nog groter is, want de medewerkers hebben de oplossing immers zelf (mee) bedacht.
Uiteraard hoef je niet voor elk probleem voor cocreatie te kiezen. Kies voor cocreatie bij complexe problemen en als je een groot draagvlak nodig hebt. Want cocreatie vergt tijd. En vaak is het geploeter. Misschien krijg je zelfs de indruk dat het tijdverlies is. Zeker als je overtuigd bent van je eigen oplossing. Maar zo mag je daar niet naar kijken. Je verliest immers geen tijd, je wint draagvlak.
Lees ook: Zo bind je je medewerkers