Je meest effectieve kanaal? Je ambassadeurs!
Het kan snel gaan. Tot het jaar 2000 hadden medewerkers nauwelijks of geen stem in de externe communicatie van je organisatie. Ze waren niet of nauwelijks zichtbaar.
Pers en media waren toen dé manier om het grote publiek te bereiken. De directeur, de voorzitter of de woordvoerder stond de pers te woord.
Hoe hoger in de hiërarchie, hoe meer zichtbaarheid je kreeg.
Dat is vandaag wel even anders!
De grote verandering kwam er rond 2008-2010 met de komst van sociale media. Het medialandschap veranderde als nooit tevoren.
Plots kregen medewerkers een platform om zichzelf te profileren, om verhalen te delen, om zich een digitale identiteit aan te meten. Elke medewerker kreeg de kans om zich verbonden te tonen met de eigen organisatie. Of niet.
Dat bracht een ware paradigmaverschuiving in de externe communicatie teweeg.
Een kwestie van geloofwaardigheid
Vandaag is niet langer de directeur of de voorzitter de belangrijkste of meest impactvolle stem van de organisatie. Vandaag zijn de medewerkers het meest effectieve communicatiekanaal.
Medewerkers zijn namelijk (in de meeste situaties) veel geloofwaardiger dan directie of bestuur. Medewerkers geven de organisatie letterlijk een gezicht. Ze maken de organisatie menselijker, minder afstandelijk, meer benaderbaar, authentiek.
Daarom is het belang van een sterk ambassadeurschap groter dan ooit. Zet jouw medewerkers in als ambassadeurs om nieuwe medewerkers warm te maken voor je organisatie. Toon hun enthousiasme en hun passie op sociale media. Zodat ze samen met jou nieuw talent kunnen aantrekken voor je organisatie.
Meer weten? Check dan dit webinar: Zo maak je ambassadeurs van je medewerkers (21/11/24)