Leidinggevenden bekleden een bijzondere positie. Zowel de directie als de medewerkers stellen hoge verwachtingen in hen. Ook op het vlak van interne communicatie. Volkomen terecht, trouwens. Want met haar unieke positie – als het ware met één been bij de directie en met één been tussen de medewerkers – is elke leidinggevende bij uitstek een knooppunt in de communicatie.

Een leidinggevende heeft een januskop. Voor de directie is zij het gezicht en de spreekbuis van de medewerkers in haar team. Voor de medewerkers is zij het gezicht en de spreekbuis van de directie.

Vraag je medewerkers van wie ze belangrijke informatie te horen willen krijgen, dan luidt het antwoord steevast: van mijn leidinggevende. Niet van de directie, niet via het intranet, niet via het personeelsblad… Belangrijke informatie hoort via de leidinggevende te gaan.

Kijken we evenwel naar de praktijk, dan zien we vaak een ander beeld. Naar mijn ervaring is ongeveer 30% van de leidinggevenden in de wieg gelegd voor communicatie. Ze doen dat ronduit fantastisch. 50% doet het soms goed, soms minder goed. En 20%… tja… (Sluit even je ogen en denk aan de leidinggevenden in jouw organisatie. Je haalt er ongetwijfeld zo de kanjers en de anderen uit.)

Nu moet het gezegd dat vrijwel geen enkele leidinggevende leidinggevende werd omdat hij of zij uitblonk in communicatie. Ze waren keigoed in hun job of slaagden met glans in een sollicitatieprocedure. Terwijl zowat 80% van de opdracht van een leidinggevende uit communicatie bestaat, toch?

Laat ons eerlijk zijn: sommige leidinggevenden durven niet met hun medewerkers communiceren, sommigen kunnen het niet, anderen willen het niet – bijvoorbeeld omdat ze het niet eens zijn met een beslissing. Nog anderen beseffen niet welke cruciale rol ze spelen in de interne communicatie.

Gezien die cruciale rol als knooppunt in de interne communicatie, zou je verwachten dat leidinggevenden volop ondersteund worden in die rol. Dat ze opleiding en coaching krijgen, dat er heldere verwachtingen worden uitgesproken (bijvoorbeeld voor het vertalen van beleidsinformatie naar hun medewerkers), dat ze tools en instrumenten krijgen vanuit de communicatiedienst. Maar dat gebeurt dikwijls niet. Leidinggevenden worden – op het vlak van communicatie – al te vaak aan hun lot overgelaten.

Deze vaststellingen verbazen me hoe langer hoe meer. De lijncommunicatie is de belangrijkste interne communicatie – daarover is iedereen het eens. En net die lijncommunicatie verloopt zo gebrekkig. Tijd voor actie, denk ik dan.

Geef leidinggevenden de plaats die hen toekomt (en boek meer resultaat met je communicatie)