Hoogleraar psychologie Robert Cialdini werd beroemd met zijn 7 principes om te overtuigen. Dit zijn ze:

  1. wederkerigheid
  2. commitment en consistentie
  3. sociale bewijskracht
  4. sympathie
  5. autoriteit
  6. eenheid
  7. schaarste.

Pas jij deze principes al toe in je communicatie? Ze hebben hun nut al ontelbare keren bewezen. In tal van contexten van interne en externe communicatie maken deze 7 principes het verschil als het erop aankomt mensen te overtuigen. Ook in zorg en welzijn.

Neem bijvoorbeeld de interne communicatie:

  • Hoe overtuig je medewerkers om zich tegen griep te laten vaccineren?
  • Hoe overtuig je medewerkers om strikt de regels voor handhygiëne te volgen?
  • Hoe overtuig je medewerkers om constructief mee te werken aan een veranderingsproject?

Of richten we ons tot de HR-communicatie:

  • Hoe overtuig je studenten om stage te lopen bij jouw organisatie?
  • Hoe overtuig je potentiële kandidaten om effectief bij jou te solliciteren?
  • Hoe overtuig je medewerkers om zich als ambassadeurs in te zetten?

Of als we focussen op zorgvragers en hun familie:

  • Hoe overtuig je een zorgvrager om bij jouw organisatie aan te kloppen voor ondersteuning?
  • Hoe overtuig je een familielid van een bewoner om zich te engageren in de familieraad?

Om het even welke context, om het even welke doelgroep: als je ernaar streeft om mensen te overtuigen, dan reikt Robert Cialdini jou de hand.

Overtuigen in de praktijk

Hoe dat in de praktijk werkt, ontdek je tijdens het webinar ‘9 effectieve strategieën voor overtuigende communicatie’.

9 strategieën? Inderdaad. Aan de 7 principes van Cialdini voegen wij nog 2 strategieën toe. En we passen ze allemaal toe op uiteenlopende situaties in zorg en welzijn.

Afspraak op vrijdag 3 februari. (Past 3 februari niet in je agenda? Kijk dan uitgesteld op een ander moment! Dat kan gerust.)

Gratis tips voor betere communicatie in zorg en welzijn? Schrijf je in op onze nieuwsbrief