Schrijftip: weet wat je (lezer) wil

Of je nu een e-mail aan een collega schrijft, een artikel voor het bewonersblad of een tekst voor de website of de Facebookpagina, je schrijft altijd met een bepaald doel voor ogen. Je wil iets bereiken. (Waarom zou je anders überhaupt die e-mail of dat artikel schrijven?)

Denk vooraf na over je doelstellingen. Wat wil je dat je collega denkt of doet na het lezen van je e-mail? Welke kennis of welk gevoel wil je overbrengen bij de lezers van je bewonersblad?

Om het je gemakkelijk te maken: formuleer je doelstellingen in termen van weten, denken, doen:

  • Wat wil je dat de lezer weet nadat hij je tekst gelezen heeft?
  • wat moet de lezer denken of voelen bij je boodschap?
  • Wat moet de lezer doen?

Als je de vragen op die antwoorden helder hebt, dan weet je alvast waar je heen wilt. Dat is al een mooie start.

Naast je doelstelling moet je ook je doelgroep helder hebben. Voor wie schrijf je?

Neem bij voorkeur één persoon voor ogen. Iemand van je doelgroep die je kent. Bijvoorbeeld Sofie. En denk dan na. Wat wil Sofie? Welke vragen heeft Sofie? Wat denkt zij over het thema waarover je wil schrijven? Wat zijn haar onzekerheden, angsten, verwachtingen? Hoe zal ze reageren op jouw boodschap?

Beantwoord in je tekst zoveel mogelijk vragen van je lezer nog voor hij of zij ze stelt. Zo creëer je niet alleen verbinding, je neemt ook mentale drempels weg die een goed begrip van jouw tekst anders in de weg zouden staan.

Schrijftip
Gratis tips voor communicatie in zorg en welzijn? Schrijf je in op onze nieuwsbrief