Waar en wanneer zet je storytelling in? 3 voorbeelden uit zorg en welzijn

Storytelling kan je in zowat alle contexten inzetten. Omdat storytelling met voorsprong de meest effectieve manier van communicatie is.

Hoe dat komt? Het kernwoord is identificatie. Wie een verhaal leest of beluistert, leeft zich in het hoofdpersonage in. Kijken we naar een thriller op tv, dan zijn we bang. Lezen we een liefdesverhaal, dan voelen we het verdriet bij een relatiebreuk. Met andere woorden: we betrekken het verhaal op onszelf, we leven mee.

Die kracht van storytelling maakt ook in zorg en welzijn het verschil. Ik geef 3 voorbeelden.

1. Visie en waarden verhelderen en tot leven brengen

De visie en waarden van een organisatie zijn een kompas dat de weg wijst en houvast biedt. Tenminste, als die visie en waarden ook echt leven. Respect, patiënt centraal, innovatief… Het klinkt mooi, maar zijn het meer dan holle woorden?

Je visie en waarden komen pas tot leven als je ze vertaalt in gedrag. Wat bedoel je precies met respect? Hoe brengen medewerkers, directie en leidinggevenden de waarde respect in de praktijk? Geef daar eens enkele voorbeelden van.

Vragen naar voorbeelden, is vragen naar verhalen. Verhalen die tonen hoe je visie en waarden verankerd zijn in de realiteit.

Wil je de visie en waarden van je organisatie doen leven bij medewerkers? Nodig ze uit om elke waarde naar hun eigen context te vertalen. Bijvoorbeeld: hoe breng ik de waarde respect in de praktijk als onthaalmedewerker, ergotherapeut, verpleegkundige, orthopedagoog, directeur zorg, schoonmaker… Deel die verhalen in je organisatie. Ze zorgen voor verbinding en een gemeenschappelijk streven.

2. Hoop, troost en moed geven

Beeld je deze situaties in:

  • Een oude man verhuist na een verblijf in het ziekenhuis naar een woonzorgcentrum. Hij ziet dat niet zitten. Zoon en dochter voelen zich schuldig.
  • Een vrouw krijgt te horen dat ze borstkanker heeft.
  • Iemands partner is met een zware depressie opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis.
  • Ouders vertrouwen hun kind met een beperking toe aan een vergunde zorgaanbieder.

Wat is jouw opdracht als zorgverlener in zulke situaties? Luisteren, eerst en vooral. Maar ook: onzekerheid wegnemen waar het kan, hoop bieden, troost schenken. Hoe? Met verhalen.

Neem de website van een woonzorgcentrum. Wie bezoekt die website? Ouderen die eraan denken om naar het woonzorgcentrum te verhuizen en/of hun kinderen. Hoe voelen die mensen zich? Onzeker, verdrietig, bang, hulpeloos… Wat kan jij doen? Die gevoelens erkennen, maar ook hoop bieden. Je kan bijvoorbeeld op je startpagina het verhaal brengen van een bewoner die het ook niet zag zitten om naar het woonzorgcentrum te verhuizen, maar die er nu wel zijn plek gevonden heeft en er zich misschien zelfs minder eenzaam en veiliger voelt dan thuis.

3. Employer branding

Meer dan ooit willen organisaties in zorg en welzijn zich profileren als aantrekkelijke werkgevers.

Stel dat jij overweegt om van job te veranderen. Welke vragen schieten zoal door je hoofd?

  • Hoe is het om in die organisatie te werken?
  • Hoe ziet een doorsnee werkdag eruit?
  • Hoe is de werksfeer er?
  • Is er een goede collegialiteit?
  • Zal ik aarden in de organisatiecultuur?
  • Krijg ik kansen om te groeien?
  • Zal ik goed begeleid worden in het begin?
  • Houdt de organisatie rekening met mijn wensen?

Iedereen die op het punt staat om ergens te solliciteren, piekert over deze vragen. Ook de kandidaten die overwegen om bij jou te solliciteren.

Wil je die kandidaten over de brug halen? Beantwoord dan zo goed mogelijk al hun vragen. Liefst nog vóór ze ze stellen. Hoe? Met verhalen. Verhalen van medewerkers, stagiairs en vrijwilligers. Maar ook van bewoners, cliënten of patiënten. Waar breng je die verhalen? Overal: op je website, op sociale media en natuurlijk in je vacatures. Want zelfs een korte quote van een medewerker kan wonderen doen.

Meer weten over De magie van storytelling in zorg en welzijn? Neem deel aan het webinar op donderdag 19 oktober 2023.