Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Vandaag meer dan ooit. Geen mens die hieraan nog twijfelt. Maar waarom eigenlijk?

Ambassadeurs zijn altijd belangrijk geweest voor een organisatie. Maar lange tijd speelden ze pas op het tweede of derde plan. Hun stem droeg niet ver. Ze beperkte zich vooral tot de dichte vrienden- en familiekring. Vandaag is dat anders.

Geloofwaardigheid

De opkomst van sociale media 15 jaar geleden zorgde voor een ware paradigmaverschuiving in de externe communicatie. Elke medewerker heeft nu een potentieel gigantisch bereik.

Bovendien hechten buitenstaanders veel meer geloof aan wat je medewerkers vertellen over je organisatie. De ‘officiële’ communicatie van de woordvoerder, de directeur of de voorzitter wordt altijd met een tikkeltje zout genomen. ‘Het is fantastisch werken bij ons’ klinkt net iets anders uit de mond van de directeur dan uit de mond van een medewerker. Medewerkers zijn veel geloofwaardiger als bron.

Een gezicht

Medewerkers geven jouw organisatie ook een gezicht. Ze geven je merk vlees en bloed. Hun verhalen, uit de praktijk gegrepen, tonen waar je organisatie voor staat. Hoe je organisatie goede zorg en ondersteuning aanbiedt. Hoe collegiaal de sfeer in het team is.

Komt daarbij dat elke medewerker (online) een sociaal netwerk heeft dat erg interessant is voor jouw organisatie. Verpleegkundigen kennen veel verpleegkundigen! Ze hebben namelijk samen gestudeerd, ze delen dezelfde interesses. Zorgkundigen kennen veel zorgkundigen. ICT’ers veel ICT’ers. Ben je op zoek naar verpleegkundigen, zorgkundigen of een ICT’er? Dan kan je maar beter je medewerkers inzetten als ambassadeurs.

Goede werksfeer

Een actief ambassadeurschap van je medewerkers geeft trouwens ook je interne communicatie een boost! Wat zorgt voor een betere werksfeer, minder verzuim en minder verloop.

Redenen genoeg dus om snel werk te maken van het ambassadeurschap in je organisatie:

✅ Je wint aan geloofwaardigheid en je versterkt je reputatie (als een aantrekkelijke werkgever).

✅ Je vindt sneller medewerkers en realiseert duurzame aanwervingen (wat de rust en de goede sfeer in de organisatie terugbrengt).

✅ Je behoudt gemakkelijker je medewerkers (wat stabiliteit brengt en je dienstverlening ten goede komt).

Gratis tips voor communicatie in zorg en welzijn? Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Ambassadeurs maken van je medewerkers