Organisaties die verbinding willen met hun cliënten of potentiële medewerkers, maken terecht gebruik van storytelling. Verhalen hebben namelijk die unieke kracht om mensen emotioneel te raken en in beweging te krijgen.

Een bijzondere vorm van storytelling is de corporate story. Zo’n corporate story vertelt het verhaal van de organisatie. Een goede corporate story verbindt en inspireert, laat mensen trots zijn, biedt houvast in onzekere tijden en roept een toekomstbeeld op.

Veel corporate story’s werken echter voor geen meter. Daar zijn verschillende redenen voor:

  1. Organisaties proberen in zo’n corporate story alles mee te geven waar ze voor staan. Dat komt de kracht van het verhaal niet ten goede.
  2. De visie, de missie en alle waarden moeten ook mee in de corporate story, wat dikwijls tot een hoge mate van abstractie en wollige taal leidt.
  3. Belangrijker nog: veel organisaties mijden conflict in hun corporate story. Maar een verhaal zonder conflict mist ruggengraat.
  4. Ten slotte zijn corporate story’s vaak te geconstrueerd. Het zijn maaksels en ze missen authenticiteit. Ze zijn zielloos.

Hoe goed bedoeld ook, met zulke corporate story’s schiet je weinig op.

Authentiek en doorleefd

Waar vinden we dan wel de authenticiteit, het conflict en de ziel van een organisatie?

In de kleine verhalen van alledag. In de kleine mirakels die medewerkers in zorg en welzijn elke dag verrichten. In die dagelijkse gebaren van collegialiteit, vriendelijkheid, toewijding, hoop, presentie…

Die kleine verhalen zijn authentiek en doorleefd. Ze hebben mensen van vlees en bloed als personages. Je hoeft ze niet te verzinnen, want ze liggen voor het rapen. Ook in jouw organisatie. Je moet er alleen oog voor hebben, ze oppikken en ze inzetten als het moment daar is.

Welke kleine verhalen versterken het corporate verhaal in het bijzonder?

Die verhalen die een grote overlap hebben met het corporate verhaal. Bijvoorbeeld een klein verhaal dat een perfecte illustratie is van één van de waarden. Of een verhaal dat de passie en de inzet van je medewerkers toont. Al die verhalen waarvan je zegt: ‘Dat is nu typisch voor onze organisatie. Dat zijn wij’, dié verhalen heb je nodig.

Meer weten?