Wat belooft jouw organisatie aan (nieuwe) medewerkers?
Te lang hebben organisaties te weinig aandacht besteed aan het binden van hun medewerkers (retentie). Onterecht, want het is veel goedkoper en efficiënter om je huidige medewerkers te behouden dan om nieuwe krachten te werven en op te leiden.
Hoe bind je je medewerkers? Daar zijn verschillende methodieken en invalshoeken voor. Eén inzicht is alvast het belang van juiste verwachtingen.
Wanneer zijn cliënten / bewoners / patiënten tevreden?
✓ Als hun verwachtingen ingelost of overtroffen worden.
Wanneer zijn medewerkers tevreden?
✓ Als hun verwachtingen ingelost of overtroffen worden.
Verwachtingsmanagement is cruciaal. Want als nieuwkomers met verkeerde verwachtingen bij jou komen werken, dan geraken ze binnen de kortste keren teleurgesteld en dan keren ze de organisatie de rug toe.
Wie in een nieuwe job stapt, koestert altijd verwachtingen. Hoe komen die verwachtingen tot stand? Onder meer door:
- de reputatie van de organisatie (hoe sterker de reputatie, hoe hoger de verwachtingen);
- de verhalen die mensen horen van derden (positieve en negatieve getuigenissen);
- de eigen communicatie van de organisatie (website, sociale media, vacatures…).
Met goede communicatie en profilering schep je de juiste verwachtingen. Een volgende stap is dan om die verwachtingen effectief waar te maken. Beter nog: om ze te overtreffen.
Een goed verwachtingsmanagement is uiteraard maar één element in de complexe opdracht van retentie.
Meer weten? Check het webinar Maak werk van je interne communicatie.